Monday, August 25, 2014

TEKANAN DARAH RENDAH DAN SUPPLEMEN SHAKLEE

Hai..terima kasih sudi singgah sini.
Kali ini saya nak kongsi info tentang Tekanan Darah Rendah(Hipotensi)
Masalah ni agak jarang kita dengar kan?
Selalunya orang sibuk cerita pasal tekanan darah tinggi.

Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi.
Tekanan darah setiap orang adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah.

Faktor yang mempengaruhi tekanan darah
Dalam menentukan seseorang itu menghidap tekanan darah rendah, terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi iaitu usia, aktiviti seharian, perasaan, ubatan, pendarahan dan infeksi.

Kebiasaannya orang yang selalu dikaitkan dengan penyakit tekanan darah rendah adalah dari golongan atlet dan pengamal diet. Mereka jarang terdedah kepada beberapa jenis penyakit seperti stroke, penyakit jantung, penyakit pada mata, pengerasan dan penyempitan pada pembuluh darah

Gejala Tekanan Darah Rendah
Bagi penghidap tekanan darah rendah, mereka tidak akan menunjukkan tanda mereka mempunyai penyakit tekanan darah rendah.
Mereka akan menunjukkan gejala atau tanda-tanda awal seperti cepat lelah, pening kepala ketika posisi badan berubah, sukar untuk berkonsentrasi, mata berkunang-kunang, mual, kulit berasa dingin, pucat dan lembap, pernafasan cepat dan pendek, defresi dan cepat haus
Sekiranya seseorang itu hendak hamil, mereka digalakkan untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu sebelum hamil. Ini kerana ia adalah untuk mengelakkan berlaku komplikasi pada bayi itu nanti.

Penyebab Tekanan Darah Rendah
Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipompakan oleh jantung dan tahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh.
Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan tekanan darah rendah terjadi iaitu kekurangan volum darah – cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal, dehidrasi – dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit, masalah jantung – deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat dan keadaan otot yang lemah.

Sumber : www.drhpm.com/4info-sihat/apa-itu-tekanan-darah-rendah-hipotensi.htm


Sekiranya anda mempunyai gejala atau tanda-tanda awal seperti;
cepat lelah, pening kepala ketika posisi badan berubah, sukar untuk berkonsentrasi, mata berkunang-kunang, mual, kulit berasa dingin, pucat dan lembap, pernafasan cepat dan pendek, berpeluh sejuk, dan cepat haus, segeralah berjumpa dengan doktor kerana ia pastinya ada sesuatu yang tidak kena dengan anda.
Tekanan darah rendah ini juga,sering terjadi kepada wanita-wanita hamil kerana hormon kehamilan iaitu progesteron merehatkan dinding salur darah dan menyebabkan tekanan darah menurun dan tekanan darah biasanya kembali normal selepas bersalin.

Jadi sekiranya anda mengalami simptom-simptom seperti yang dinyatakan, segeralah berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Makanlah makanan berkhasiat tinggi, empat sihat,lima sempurna. Makanan berkhasiat membuat tubuh selalu cergas. Tubuh yang cergas dan sihat tidak mudah diserang penyakit.Bila badan kurang sihat, gangguan tekanan darah rendah mudah berulang.

Jangan lupa sarapan pagi sebelum melakukan aktiviti. Sebab bila bekerja perut masih kosong, tubuh kekurangan tenaga. Dalam keadaan ini pada orang yang mempunyai riwayat hipotensi, gangguan mudah muncul.

Elakkan tidak tidur hingga larut malam. Sebaik sahaja pulang kerja setelah beberapa ketika beramah mesra dengan keluarga sebaiknya segera tidur.Perlu tidur sekurang-kurangnya 6 jam pada waktu malam. Bila kurang tidur stamina jadi lemah dan memudahkan darah rendah muncul.

Disyorkan untuk banyak mengambil makanan yang cukup mengandungi kadar garam (masin) kerana makanan seperti itu dapat meningkatkan tekanan darah.

Minumlah air kosong dalam jumlah yang cukup, kira-kira 8-10 gelas per hari.
Lakukan senaman teratur seperti berjogging selama 30 minit setiap hari. Senaman membuat daya tahan fizikal kuat sehingga tekanan darah akan stabil.

Makanlah vitamin secara rutin, setiap hari, misalnya vitamin C. Vitamin akan membantu mengukuhkan daya tahan tubuh sehingga tidak mudah sakit.
Anda juga boleh mencuba set kesihatan optimum Shaklee,untuk memudahkan anda mendapat nutrisi seimbang dan membebaskan anda dari masalah tekanan darah rendah ini.

VITALEA-  multivitamin dan multimineral untuk mengimbangkan nutrien dalam badan
B-COMPLEX- menambahkan tenaga dan mengurangkan stress
ESP - membekalkan protein dan meningkatkan tenaga
VIT.C - Untuk memudahkan penyerapan supplemen.

*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Hubungi saya untuk Tempahan dan konsultasi percuma.

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Erna Tinus
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Negeri Sabah. Cod/by hand Ranau Sabah
Shaklee ID [ No : 992592 ]
Contact No : 016-8154633
Email : ennchee79@yahoo.com
FB FANPAGE : Vitamin Superb Ranau
FB :  Huiren Chee 

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 992592. Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya
✓✓✓ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 992592 untuk dapatkan supplement anda ✓✓✓

No comments: