Thursday, October 9, 2014

MASALAH PROSTAT LELAKI



Pembengkakkan Prostat yang Bukan Kanser

Prostat adalah satu kelenjar yang menjadi sebahagian kepada sistem reproduktif lelaki.
Kelenjar ini terdiri daripada dua lobar (lobes) yang diselaputi oleh satu lapisan tisu luar .
Ia terletak di hadapan rektum dan di bawah pundi kencing yang menyimpan urin. Prostat juga mengelilingi uretra, satu saluran di mana urin dialirkan keluar daripada badan.
Adalah menjadi kebiasaan untuk kelenjar prostat membengkak bila seseorang lelaki meningkat umur. Keadaan ini dikenali sebagai pembengkakkan prostat yang bukan kanser.


PEMBENGKAKAN PROSTAT BUKAN KANSER





PROSTAT LELAKI



PROSTAT LELAKI


Kenapa Pembengkakan Prostat Berlaku
Sebab berlaku pembengkakan prostat tidak difahami sepenuhnya tetapi ia biasanya berlaku kepada lelaki yang telah berumur.
Disebabkan ianya tidak terjadi kepada lelaki yang dibuang testis sebelum baligh, sesetengah orang berpendapat faktor-faktor berkaitan dengan penuaan dan testis yang mendorong perkembangan pembengkakan prostat.
Sepanjang hidup, lelaki menghasilkan hormon testosteron. Adalah dipercayai hormon dihydrotes-tosterone (DHT), satu bahan yang berasal daripada testosteron di dalam kelenjar prostat yang menyebabkan ia membengkak. Dengan peningkatan umur, lelaki terus mengeluar dan mengumpul paras DHT yang tinggi dalam prostat. Pengumpulan DHT ini menggalakkan pertumbuhan sel prostat dan menyebabkan pembengkakan prostat.

Tanda dan Simptom
Simptom-simptom pembengkakan prostat berpunca daripada penyumbatan saluran kencing dan kehilangan fungsi pundi kencing secara beransur.
Ini akhirnya menyebabkan pundi kencing tidak dapat dikosongkan sepenuhnya.
Simptom-simptom pembengkakan prostat adalah pelbagai.
Saiz kelenjar prostat tidak semestinya menunjukkan seteruk mana penyumbatan serius atau tidak simptom-simptomnya, tetapi kebanyakannya melibatkan perubahan dalam pembuangan air kencing seperti:
Aliran yang tidak lancar, tersekat-sekat dan perlahan
Tidak tertahan hendak kencing dan meleleh atau menitis
Kencing kerap terutama waktu malam

Komplikasi
Pembengkakan prostat yang teruk boleh menyebabkan masalah yang serius:
Seseorang yang ada pembengkakan prostat mungkin tidak mempunyai simptom sehingga dia mendapat retensi urin akut. Retensi urin akut adalah keadaan di mana urin langsung tidak boleh mengalir keluar, mungkin dicetuskan oleh pengambilan ubat selsema atau alergi.
Retensi urin dan tekanan pada pundi kencing boleh menyebabkan jangkitan saluran kencing, kerosakan pundi kencing atau buah pinggang, batu karang dan inkontinen.
Jika pundi kencing sudah rosak, rawatan pembengkakan prostat mungkin tidak berkesan.

Adalah penting untuk memberitahu doktor mengenai masalah pembuangan air kencing.
Dalam 8 daripada 10 kes, simptom-simptom ini menandakan pembengkakan prostat tetapi ia juga boleh menandakan keadaan lain yang lebih serius seperti kanser prostat yang memerlukan rawatan segera. Dapatkan pemeriksaan tahunan. Kebanyakan ujian membantu mengenalpasti masalah dan ujian ini adalah berbeza mengikut pesakit.

Rawatan
Seseorang lelaki yang menghidapi pembengkakan prostat dengan simptom biasanya memerlukan rawatan pada masa tertentu. Doktor biasanya akan menasihatkan untuk terus mendapatkan rawatan bila masalah menjadi mudarat atau menjejaskan kesihatan pesakit.
Sebahagian penyelidik melaporkan bahawa rawatan awal mungkin tidak diperlukan kerana simptom-simptom pembengkakan prostat akan hilang tanpa rawatan dalam 1/3 daripada kes-kes ringan. Daripada mendapat rawatan segera, pemeriksaan doktor yang berkala untuk mengesan masalah awal adalah lebih berfaedah.

Credit : myhealth.com

Kaedah lain yang boleh diusahakan
Bagi mereka yang mengidap masalah kelenjar prostat yang membengkak ialah dengan mengamalkan suplemen Shaklee GLA complex, zinc dan vitamin E.

GLA COMPLEX
>>Ianya membaiki prostatomegaly iaitu masalah prostat lelaki dan kerap kencing. Ia juga membantu mengawal selia hormon lelaki kerana prostat juga boleh disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon

VITAMIN E
>>Satu sumber antioksidan yg mampu melawan radikal bebas yg berpotensi menyebabkan pembengkakan pada kelenjar prostat (antikanser)

ZINC COMPLEX
>>Zink sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zink menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser . Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.




'MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA MERAWAT'




Ini pula TESTIMONI pengguna2 produk Shaklee.


TESTIMONI PENGGUNA #1



TESTIMONI PENGGUNA #2


TESTIMONI PENGGUNA #3


 
TESTIMONI PENGGUNA #4


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

 Kepada anda yang sedang tercari-cari makanan tambahan untuk kesihatan anda seisi keluarga,cubalah dan pilihlah Shaklee.Anda pasti takkan Menyesal.Produk Shaklee Sentiasa Selamat,Berkesan Dan Mesra Alam.

Hubungi saya segera untuk Info Lebih Lanjut.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Erna Tinus
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Negeri Sabah. Cod/by hand Ranau Sabah
Shaklee ID [ No : 992592 ]
Contact No : 016-8154633
Email : ennchee79@yahoo.com
FB :  Huiren Chee
FANPAGE : Vitamin Superb Ranau

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 992592. Anda boleh dapatkan produk Shaklee dari saya
✓✓✓ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 992592 untuk dapatkan supplement anda ✓✓✓

8 comments:

Unknown said...

Best info ini

Unknown said...

Tqvm sbb sudi berkunjung..jom bershaklee.. :-D

Unknown said...

hebat sis Erna !
keep it up!
see you at the peak !

Unknown said...

Info yang sangat berguna untuk kaum lelaki. Isteri wajib sebarkan pada suami! Nice sharing k.erna :) ♡

Unknown said...

tq..sis Izzy kerana sudi lepak kat blog ni.. :D

Unknown said...

Tq..Zah..jom bershaklee kita..hihi

Momstoreretail said...

Perkongsian menarik

Momstoreretail said...

Perkongsian menarik