Friday, October 17, 2014

DIABETES KETIKA MENGANDUNG(GDM)



Apakah yang dimaksudkan Diabetes semasa kehamilan?
Diabetes semasa hamil atau biasanya dipanggil sebagai Gestational Diabetes Mellitus (GDM) merupakan satu keadaan serius yang berlaku kepada wanita hamil yang sebelum ini tidak mengetahui ada menghidap diabetes, tetapi kini mempunyai paras glukosa darah yang lebih tinggi dari paras mereka yang hamil normal.

Semasa kehamilan, kesan insulin akan terganggu sedikit disebabkan oleh pelbagai hormon yang dihasilkan oleh plasenta/uri (organ yang membekalkan zat pemakanan kepada bayi melalui tali pusat) . Ini dikenali sebagai rintangan insulin. Beberapa hormon seperti estrogen, kortisol dan human placental lactogen akan mengganggu pengeluaran insulin. Plasenta akan membesar pada trimester kedua dan ketiga, di mana lebih banyak hormon penghalang dikeluarkan dan seterusnya menyebabkan rintangan yang lebih tinggi terhadap tindakan insulin. Semakin plasenta membesar semakin banyaklah hormon-hormon ini dihasilkan dan semakin tinggi rintangan insulin yang terjadi.
Lazimnya, organ pankreas akan bertindak balas dengan menghasilkan insulin tambahan untuk menangani rintangan tersebut. Jika ia gagal maka GDM akan berlaku. Biasanya pesakit akan pulih selepas melahirkan anak. Walau bagaimanapun pesakit menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk menghidap diabetes kemudian nanti.

Adakah GDM kerap berlaku?
GDM biasanya dikesan selepas minggu ke 24 kehamilan dan berlaku kepada 1-14% peratus wanita hamil setiap tahun. Jika tidak dirawat, GDM boleh menyebabkan komplikasi yang serius kepada ibu dan bayi yang di kandung.

Siapakah yang berisiko mengalami GDM?
Sesiapa sahaja boleh mengalami GDM semasa kehamilan. Pesakit yang sememangnya menghidapi diabetes berisiko tinggi menghidap GDM. Namun, wanita boleh menghidap GDM tanpa sebarang penyakit diabetes sebelumnya. Faktor-faktor yang berkaitan dengan kemungkinan berlakunya GDM termasuklah:

GEJALA/TANDA
Lazimnya wanita tidak menunjukkan sebarang tanda amaran walaupun kemungkinan sesetengah wanita merasa teramat dahaga, kerap buang air kecil dan kelesuan. Ramai wanita yang menghidap GDM tidak menunjukkan sebarang faktor risiko.
Doktor akan menjalankan ujian darah Oral Glucose Tolerance Test (OGTT) ke atas anda untuk mengesan GDM sama ada semasa lawatan pertama jika anda berisiko tinggi atau pada minggu ke 24 hingga 28 kehamilan, jika risiko anda tidak begitu tinggi. Jika ujian pertama untuk wanita yang berisiko tinggi negatif, maka ujian kedua perlu dilakukan antara minggu ke 28 hingga ke 32.
Ujian akan dijalankan selepas pesakit berpuasa semalaman dari pukul 10.00 malam sebelumnya. Sampel darah untuk menentukan paras gula dalam darah akan diambil pada awal pagi diikuti meminum glukosa (75 gm glukosa di larutkan dalam 250ml air). Ujian ini selesai apabila pengukuran paras gula dalam darah diambil 2 jam berikutnya.Ujian ini akan berterusan sehinngga selepas bersalin jika anda disahkan ataupun disyaki menghidap GDM.

Teringat pula masa saya mengandung anak bongsu.Ketika tu saya telah disuruh mengambil ujian darah(OGTT) dan keputusannya saya disyaki menghidap GDM..Alamakk..
Maka bermulalah sesi berulang-alik ke klinik(KKIA) dan hospital untuk memantau keadaan saya.Memang sangat letih dan hati rasa tak tenang.Pengambilan makanan juga kena pantau,hingga kena jumpa pakar pemakanan.Tetapi,Syukurlah selepas bersalin saya disahkan bebas GDM dan bayiku juga sihat.
Kalaulah saya kenal shaklee ni lebih awal kan bagus..huhu

Kepada anda diluar sana yang sedang mengandung dan disahkan ada GDM,jangan risau supplemen shaklee boleh membantu.Bagi anda yang tiada GDM juga set ini sangat disyorkan, "Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat"



Set Ibu Hamil Shaklee untuk kencing manis(GDM)

VITA-LEA
 Mengandungi chromium untuk mengekalkan tahap normal glukosa dalam darah dengan meningkatkan penggunaan insulin oleh badan

B-COMPLEX
Menukarkan glukosa berlebihan di dalam darah kepada tenaga

SUSTAINED RELEASE VITA C
Memperbaiki toleransi glukosa di dalam darah serta kadar vitamin C yang tinggi akan merendahkan kadar sorbitol yang merupakan sejenis glukosa berbahaya jika terkumpul dengan banyak di dalam darah

OSTEMATRIX
 Membekalkan Magnesium untuk meningkatkan kadar rembesan insulin serta mengurangkan rintangan insulin

ESP
Sumber makanan dengan kadar indeks glisemik yang rendah akan memecahkan makanan lebih perlahan dan mengawal peningkatan kadar gula di dalam darah.


SET HAMIL SHAKLEE



TESTIMONI PENGGUNA SET MENGANDUNG SHAKLEE

TESTIMONI SET HAMIL #1

TESTIMONI SET HAMIL SHAKLEE #2

TESTIMONI SET HAMIL SHAKLEE #3

TESTIMONI SET HAMIL SHAKLEE #4

 Produk Shaklee Sentiasa Selamat,Berkesan Dan Mesra Alam
Hubungi saya SEGERA untuk tempahan dan konsultasi percuma


Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Erna Tinus
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Negeri Sabah. Cod/by hand Ranau Sabah
Shaklee ID [ No : 992592 ]
Contact No : 016-8154633
Email : ennena.hc79@gmail.com
 Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 992592. Anda boleh dapatkan produk Shaklee dari saya
✓✓✓ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 992592 untuk dapatkan supplement anda ✓✓✓ 


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease


"Kesulitan Adalah Permulaan Kepada Kehidupan"

1 comment:

Unknown said...

GDM semasa hamil memang ditakuti..kdg2 sebab pembawaan bayi..apa2pun jom kita amalkan supplemen shaklee untuk kebaikan ibu dan bayi :)

www.bondasihat.com