Saturday, November 22, 2014

UBAT VS SUPPLEMENT

Hai..hai..Selamat bersua kembali.

Kali ini saya nak kongsi dengan anda semua tentang perbezaan UBAT DAN SUPPLEMEN.

Tajuk ini sangat kontroversi, Sebabnya masih ramai yang tertanya-tanya kenapa perlu hambur RM untuk beli supplemen.

Ubat kan lagi penting sebab memang pun dah sakit,perlulah makan ubat.


UBAT DAN SUPPLEMENT NAMPAK SERUPA TETAPI TIDAK SAMA
UBAT DAN SUPPLEMENT NAMPAK SERUPA TETAPI TIDAK SAMA

Jom kita senaraikan PERBEZAAN UBAT DAN SUPPLEMEN


PERBEZAAN #1

UBAT : Perlu diambil SEMASA SAKIT untuk MERAWAT penyakit.

SUPPLEMENT : Boleh diambil bila-bila masa terutamanya SEBELUM SAKIT untuk MENCEGAH sebarang penyakit.

Saya dulu pun tak faham langsung apa beza UBAT dan VITAMIN. Waktu muda kan kita kuat dan sihat lagi. Kenapa perlu telan macam-macam tablet. Kalau sakit barulah makan. Kalau tidak sakit buat apa makan ubat vitamin tu..Ketara sangat salah fahamnya saya masa tu. Panggil pun "UBAT VITAMIN". Hahaha..

Untuk pengetahuan anda, dulu saya kerap juga SAKIT KEPALA, SELESEMA, SAKIT TEKAK, dan BATUK BERKAHAK. Penyakit biasa saja ni kan. Tapi kerap kali berulang. Kadang-kadang disertakan demam. Kadang-kadang tidak demam. Memang tahap imun tu rendah sangat. Makanan berkhasiat pun tidak pantau sangat.

Biasalah kan..sikit2 cari paracetamol untuk legakan sakit kepala..
Hampir setiap bulan lawat klinik atau hospital untuk merawat masalah demam selsema ni.Kalau ke klinik swasta maknanya perlu ada RM dalam poket. Dengan anak-anak lagi sakit, maka perlu buang Rm100 untuk ke klinik sahaja setiap bulan.Kadang2 lebih lagi..

Syukurlah, sekarang ni, sejak konsisten mengamalkan supplement Shaklee sejak tahun lepas, jarang-jarang sangat saya sekeluarga mengalami masalah di atas.

Kalau kena pun, Saya cuma ambil setiap hari 2 biji Vitamin C, 3 biji Omegaguard Fish Oil, dan 4 biji Garlic Complex. Di samping makan vitamin biasa yang saya ambil setiap hari macam Vitalea, BComplex, ESP, GLA dan OSTEMATRIX.

DAN biasanya masalah di atas akan selesai dalam tempoh 1 minggu lebih, dan tak perlu pergi jumpa doktor pun. Untuk masalah kesihatan yang ringan macam ni, sudah boleh jadi doktor kepada diri sendiri dan keluarga.Lagipun, Ubat selsema ni sebenarnya TIADA. Kita cuma diberi ubat untuk senang nak rehat dan tidak terasa sangat penyakit tu.Bila tertidur demam selsema tu boleh dilupakan seketika..kan..
Virus selsema ni tiada ubat dan akan pulih sendiri ikut antibodi dalam badan kita.

PERBEZAAN #2

UBAT : Diperbuat daripada DADAH dan BAHAN KIMIA, boleh berikan KESAN SAMPINGAN BURUK untuk jangka masa pendek dan panjang. Overdose juga boleh membawa MAUT!!

SUPPLEMENT : Diperbuat daripada BAHAN SEMULAJADI seperti makanan seharian kita.

TAPI AWAS!! Ada juga supplement di pasaran yang ditambah dengan bahan-bahan kimia seperti Steroid dan hormon perangsang. Jadi wajib berhati-hati dengan jenis supplement yang anda ambil. Pastikan ia dijamin SELAMAT, BERKESAN dan SEMULAJADI.

Mungkin ada yang fikir "Lambatnya sakit nak baik, sampai 1-2 minggu. Kalau makan ubat doctor, 2-3 hari je dah baik.". Hehe.. Saya dulu sebelum kenal Shaklee pun fikir macam tu juga.

Tahukah anda? Kebanyakan pesakit buah pinggang yang terpaksa menjalani DIALISIS, adalah terdiri daripada pesakit DARAH TINGGI, KENCING MANIS, KOLESTEROL yang bertahun-tahun bergantung kepada ubat hospital, atau yang sering makan PARACETAMOL (contoh untuk MIGRAIN, SENGGUGUT).

Puncanya? BUAH PINGGANG TERBEBAN DENGAN BAHAN ASING yang masuk ke dalam badan pesakit setiap hari dan tertinggal di dalamnya. Memang kebanyakan pesakit dialisis adalah di kalangan mereka yang dah bertahun-tahun bergantung kepada ubat hospital yang diperbuat daripada dadah. Kalau tak percaya, anda boleh pergi sendiri ke pusat-pusat dialisis yer..




Anda boleh cari entry di google tentang seorang wanita yang sering mengalami Senggugut dan ambil Pain Killer setiap bulan, selama bertahun-tahun. Akhirnya buah pinggang beliau rosak, terpaksa buat dialisis sebab buah pinggang sudah tidak dapat berfungsi dengan baik.

Jadi, Bila saya sedar yang ubat doctor bagi tu adalah DADAH dan akan bagi kesan sampingan pada buah pinggang untuk jangka masa panjang, Saya lebih rela sembuh dengan penyelesaian secara SEMULAJADI.

Ini kerana supplement Shaklee memang diperbuat daripada bahan-bahan makanan dan semulajadi. Contohnya Vivix daripada Anggur Muscadine, Collagen dari sisik ikan merah, ESP daripada kacang soya, Herblax daripada Daun Senna, Omegaguard daripada minyak ikan laut dalam, dan lain-lain lagi.

PERBEZAAN #3

UBAT : Merawat KESAN penyakit atau tanda-tanda sakit.

SUPPLEMENT : Merawat PUNCA penyakit. Mengandungi NUTRISI yang diperlukan sel badan setiap hari.

UBAT berasaskan dadah kebanyakannya cuma menutup dan mengubati kesakitan. Sedar tak? Tiada penyakit yang berpunca daripada kekurangan apa-apa ubat dalam badan.

Contohnya bila kita sakit kepala ambil Paracetamol. Sakit kepala tu bukan berpunca daripada kekurangan Paracetamol dalam sistem badan kita kan? Tapi cuma untuk hilangkan kesakitan sahaja. Jangan pula ambil ubat bila tidak sakit yer, nanti dapat penyakit lain pula.. Hehe..

Tapi berbeza dengan supplement, ia mengandungi segala protein, vitamin, mineral yang PERLU ADA DALAM SEL BADAN kita untuk berfungsi dengan baik.

Kalau badan kurang vitamin, kita boleh sakit atau kurang sihat dari segi fizikal dan emosi.

Contohnya kalau kita selalu demam selesema, ia kemungkinan besar disebabkan badan kita kurang Vitamin C. Jadi, kita rawat lah daripada PUNCA penyakit tu, iaitu makan supplement Vitamin C untuk menampung kekurangan tu. Tentunya ia dapat mengelakkan sakit yang sama berulang kembali.

Dan ingat, supplement ni BUKAN PENGGANTI MAKANAN. Tapi ia adalah PELENGKAP makanan kita setiap hari. Sebab itu supplement sebaiknya di makan bersama makanan seharian supaya ia lebih mudah diserap dan lebih berkesan.

Ia bertindak perlahan-lahan dalam jangka masa panjang untuk mengisi lompong-lompong nutrien yang kurang dalam badan kita.

PERLUKAH SUPPLEMENT?


Terpulanglah kepada apa yang kita makan setiap hari. Kalau kita boleh pastikan setiap hari makanan yang kita masak atau beli tu cukup keperluan vitamin, minerals yang diperlukan macam dalam Piramid Makanan di bawah, mungkin kita tak perlukan supplement.

PIRAMID MAKANAN


Amacam, cukup tak nutrien makanan kita setiap hari macam yang disarankan? Kalau kita kerap makan Fast Food dan Processed Food, biasanya memang tak cukuplah macam ni kan...Huhu..

Sebenarnya, selain makanan, banyak lagi faktor lain yang boleh merosakkan badan kita. Contohnya persekitaran yang dipenuhi pencemaran udara, asap rokok sekunder, radiasi, gaya hidup yang sibuk dan stress berpanjangan.

Jadi, supplement sebenarnya membantu juga untuk mengatasi masalah disebabkan faktor-faktor di atas tu untuk jangka masa panjang. Sebelum kita TERPAKSA makan macam-macam ubat lepas dah kena penyakit, tak salah kita amalkan supplement untuk pastikan badan kita cukup vitamin dan minerals. Betul ke betul? ;)

Kita tengok contoh Tun Mahathir Mohamad. Kalau anda nak tahu, beliau adalah pengamal suppplement sejak muda lagi. Sekarang Tun dah pun berumur hampir 90 tahun. Cuba bandingkan diri beliau (dari segi fizikal dan pemikiran) dengan atuk kita yang sebaya yang tak mengamalkan supplement. Hmm..nampak jelas perbezaannya?

Saya berharap penjelasan di atas dapat memberi info dan bermanfaat kepada kita semua.


ADAKAH SUPPLEMENT BOLEH BERI KESAN KEPADA KESIHATAN?


Jawapannya YA, kalau supplement yang anda ambil tu diperbuat daripada bahan SINTETIK atau bahan kimia.
Oleh itu carilah supplement yang SENTIASA SELAMAT,BERKESAN DAN MESRA ALAM Macam shaklee ni.
Pilihan Terbaik untuk kami seisi Keluarga.Sudah tentunya Terbaik untuk anda Seisi keluarga juga.

Kredit :Google

JOM HUBUNGI SAYA SEGERA UNTUK KONSULTASI PERCUMA DAN TEMPAHAN PRODUK SHAKLEE!

ranauhealthyvitamins.blogspot.com/2014/09/daftar-ahli-shaklee.html?m=1


------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Erna Tinus
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Negeri Sabah. Cod/by hand Ranau Sabah
Shaklee ID [ No : 992592 ]
Contact No : 016-8154633
Email : ennena.hc79@gmail.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 992592. Anda boleh dapatkan produk Shaklee dari saya
✓✓✓ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 992592 untuk dapatkan supplement anda ✓✓✓ 



"Kesulitan Adalah Permulaan Kepada Kehidupan"

1 comment:

Suhaily ahmad juffri said...

Perkongsian yang sangat bagus